تری دی مکس چیست (3d max) کاربردهای تری دی مکس

تری دی مکس چیست (3d max) کاربردهای تری دی مکس

تری دی مکس چیست ؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید؟ و اگر با گرافیک در دنیای دیجیتال و کامپیوتر سروکار دارید، قطعا اسم نرم افزار تری دی مکس ( 3ds max ) به گوشتان خورده است. در این مقاله سعی داریم تا شناخت کاملی از Auto desk 3Ds Max برایتان شرح دهیم. پس اگر از آن دسته کاربرانی هستید که برای پیشرفت در کار خود، نیاز به این نرم افزار قدرتمند دارید، با وب سایت طراحی گرافیک همراه باشید.

معرفی شرکت بزرگ Auto Desk

شرکت Auto Desk با وجود چند ملیتی بودن، یک دفتر مرکزی دارد که در شهر سن رافائل ایالت کالیفرنیا در کشور امریکا قرار دارد. گوشه ای از محصولات این شرکت به صورت ابتکاری، در یک گالری واقع در شهر سان فرانسیسکو ایجاد شده است که در آن نمونه کارهای معروف و شاخص زیادی که توسط مشتریان با نرم افزار های مختلف این شرکت طراحی شده است، در معرض نمایش قرار داده شده است.

شرکت Auto Desk در سال 1982 میلادی به وسیله جان واکر(john walker) تاسیس شد. این فرد، سابقه حضور در تیم تولید Auto Cad را در کارنامه خود نیز دارد.هدف و شعار شرکت Auto Desk  “طراحی به کمک رایانه” (computer – aided – design) است که مخفف آن کلمه آشنای CAD است. جامعه هدف این نرم افزار بسیار وسیع است و به صورت کلی آن را اینگونه می‌توان بیان کرد: < اشخاصی که نیاز به طراحی به کامپیوتر دارند> این شخص می‌تواند یک معمار، مهندس طراح سازه، مدل ساز و غیره باشد. از محصولات معروف شرکت Auto Desk میتوان به نرم افزار های Auto Cad__Revit__3Ds Max و بسیاری دیگر اشاره کرد.

تری دی مکس چیست

آتودسک تری دی اس مکس (به انگلیسی Auto Desk 3Ds Max)  که قبل تر با نام استودیو سه بعدی مکس (Studio 3D Max) شناخته می شد، نرم افزار طراحی سه بعدی کامپیوتر است که برای تولید محتوای سه بعدی در زمینه هایی مثل پویا نمایی، مدل سازی و بازی های رایانه ای استفاده می‌شود. این نرم افزار توسط مرکز توسعه بازی های کامپیوتری، مدل سازی و همچنین طراحان معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد

با توجه به امکانات وسیعی که 3Ds Max در اختیار کاربران خود قرار داده است، تمامی طرح های ذهنی هر طراحی، قابلیت ساخت با این نرم افزار دارد. با کمک ذوق هنری و تخیل قوی، شما می‌توانید همانند نقاشی ماهر، طرح های خود را به مرحله اجرا برسانید. محدودیت خاصی در اجرای طرح های قوس دار و منحنی ندارد و درحالت کلی مجموعه نرم افزار 3Ds Max دارای آرشیو بسیار قوی و گسترده ایست که طراحان حرفه ای هم در طراحی انواع محتوا مشکلی ندارند.

حداقل سیستم مورد نیاز برای اجرای تری دی مکس چیست

نرم افزار های گرافیکی سنگین، مثل 3D max همواره با چالش های اجرایی برای کاربران خود روبرو بوده اند. این نرم افزار به علت خاصیت rendering و view port سخت افزار خاصی را می طلبد

از آنجا که رندر کردن جزء نسبتا مهم در تری دی مکس است، به کاربرانی که می خواهند به صورت تخصصی از نرم افزار استفاده کنند، توصیه می شود که در قسمت پردازنده و حافظه رم، نسبت به دیگر اجزا سیستم رایانه خود سهم هزینه بیشتری قائل شوند. حداقل سیستم مورد نیاز برای تری دی مکس 2018 به شرح زیر است.

OS: Windows 7 SP1 , Windows 8.1 , Windows 10 (64Bit Only)
Processor: 64bit Intel® or AMD® multi-core processor
The Arnold renderer requires that the processor supports SSE4.1
Memory:
4 GB Ram
Storage: 6GB

نکته:پیشنهاد می‌شود memory را به 8gb و یا حتی 16gb ارتقا دهید

لازم به ذکر است که سیستم مورد نیاز برای تری دی مکس وابسته به سطح کاری شما می‌باشد. به صورتی که هرچه طراحی پیچیده تر و انیمیشن ساخته شده سنگین تر باشد، نیاز  به قطعات قوی تری خواهد بود.

تاریخچه و تغییرات 3Ds Max

نسخه اول  ” 3D Studio”

اولین نسخه نرم افزار در سال 1990 در محیط DOS عرضه شد که نام آن “3D Studio”  بود. این نرم افزار توسط گروه gray yost ساخته شد و پس از آن توسط کمپانی Auto Desk تکثیر شد. بازنویسی نسخه ویندوز  توسط Kenetix ( بخش رسانه ها و سرگرمی Auto Desk) و تغییر نام به 3D Studio Max، همزمان با  خریداری تمام امتیاز های نرم افزار توسط Auto Desk بود. پس از آن تمامی تغیرات و تکامل ها را خود تا دونسخه بعدی انجام داد.

نسخه دوم  “3D Studio”

در سال 1992، Auto Desk نسخه3D Studio r2 را روانه بازار کرد که قابلیت پشتیبانی از پلاگین های مختلفی مثل image   animation   modeling   processing  را اضافه کرد که از آن به عنوان اولین تغییرات گستره 3Ds Max یاد می شود.

سومین نسخه “3D Studio R3”

در سال 1993 نسخه 3D Studio r3  با استفاده از دو برنامه نویس با نام های Tom Hudson و Dan Silva  که برای اتودسک کار می‌کردند، منتشر شد. هرکدام از این دونفر یکسری تغییرات مرتبط باهم و گسترده را روی 3D Studio r3  اعمال کردند. برای مثال Dan تغییرات زیادی روی Rendering و Material Editor انجام داد و Tom هم قسمت های جدیدی مثل Key Framing و  Bit Map Processing را به نرم افزار اضافه کرد.

چهارمین نسخه ” 3D Studio r4 “

در سال 1994 از نرم افزار 3D Studio r4 رونمایی شد که قابلیت ها و ویژگی هایی مثل IK و Active Shade Render و kEYSCRIPT به مجموعه اضافه شد. اتفاق مهمی که در این برهه زمانی روی داد، رونمایی از اولین فیلمی که با 3D Studio r4 ساخته شده بود، توسط Mnemonic در سال 1996 بود.

نسخه ” 3D Studio Max r2 “

پس از آن درسال 1997 Auto Desk از نسخه 3D Studio Max r2 پرده برداشت. این ورژن، اولین ورژن نرم افزار بود که در آن از اصطلاح Max استفاده شد. Rey-Tracing و Lens Effect و Nurbs Modeling از جمله آپشن هایی است که در این نسخه، به نرم افزار 3D Studio Max r2 بکار رفته است.

در سال 1998، 3D Studio Max r2 به بازار عرضه شد و در سال 1999، Auto Desk امتیاز گروه Discreet را خرید و خود سهام دار عمده 3D Studio Max r2 شد. کمپانی پس از خرید سهام، Discreet و Kenetix را با هم ادغام کرد و از نسخه 3D Studio Max r3 رونمایی کرد.

نسخه ” 3D Studio Max r4  “

درسال 2000 نسخه 3D Studio Max r4  روانه بازار شد و فیلم fifty perecent gray  که با همین نسخه از نرم افزار ساخته شده بود، کاندیدای جایزه اسکار شد. بسیاری از بزرگان این حیطه، اتفاق فوق را نقطه عطفی در تاریخ تری دی مکس می دانند. زیرا قابلیت ها و امکانات اضافه شده از این نسخه به بعد، دست طراحان فیلم و انیمیشن را بازتر از قبل می کرد.

تری دی مکس 5 درسال 2002 ارائه شد که امکاناتی مثل Advance Light و GI و Photo Metric Light به آن اضافه شد.

درسال 2003 نیز نسخه تری دی مکس 6 با موتور رندر Mental Rey و Reactor و Particle flow روانه بازار شد.

نسخه ” 3D Studio Max 7 “

در سال 2004 امکانات بسیاری با توجه به پیشرفت تکنولوژی به مجموعه تری دی مکس اضافه شد که درقالب 3D Studio Max 7 منتشر شد. از تغیرات نرم افزار میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

Mental _ Normal Mapping _ Skin Warp Modifiers _ Parameter Collector And Skin Morph _ Scattering _ Ambient occlusion Shaders _ Character Studio 4.3 _ Ray v3.3 _ Sub surface editable Poly Tools _ Edit poly Modifier _ Normal Mapping _ Mental

ورژن ” 3D Studio Max 8 “

در سال 2005 ورژن 3D Studio Max 8 روانه بازار شد. تغییر محسوسی که در این نرم افزار مشاهده شد، این بود که بسیاری از امکاناتی که سابقا در قالب plug in باید استفاده می شد، در محیط نرم افزار تعبیه شده بود. این پیشرفت به قدری تاثیر گذار بود که تاریخ 3D Studio Max را متحول کرد.

ورژن ” Auto Desk 3D Max 9 “

در سال 2006، نرم افزار تبدیل به Auto Desk 3D Max 9 شد و باری اولین بار دو نسخه از آن تحت عنوان  32bit و 64bit به بازار آمد

ورژن ” 3D Max 2008 “

همچنین Auto Desk در سال 2007،نسخه 3D Max 2008 را به بازار فرستاد که تغیراتی هم داشت. ازجمله آن ها، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

Adaptive Degradation Scene Explorer ; Selection Preview in EPoly mode , Sky Portals , Photographic Exposure Control

درسال 2007 میلادی، نسخه 3D Max 2008 منتشر شد که تغیراتی هم داشت که می‌توان به این ویژگی ها اشاره کرد.

  • Adaptive Degradation Scene Explorer
  • Selection Preview in EPoly mode
  • Sky Portals
  • Photographic Exposure Contr

در همین سال، نرم افزار به دوقسمت تقسیم شد. 3Ds Max design 2009 و 3Ds Max 2009 که اولی، مناسب برای طراحان و معماران بود.

نقطه اوج تری دی مکس را درسال 2009 و درمجموعه 3Ds max 2010 دانسته اند. به این مجموعه، بیش از 360 قابلیت به بخش 3D اضافه شد و به عنوان یک نرم افزار مهم و پایه در حوزه VFX شناخته شد. از این نسخه نرم افزار، در تولید فیلم هایی نظیر Benjamin Button که برنده اسکار شده بود و Hurricane Katrina Iron Man و 2012 که تقریبا 95% فیلم، با گرافیک کامپیوتری ساخته شده بود، بکاررفته است. در پایان هم 3D max از سوی مجله Game Developing به عنوان بهترین نرم افزار هنری برگزیده شد.

Auto Desk سال 2010 را تماما در بهار گذراند. 11 فیلم جایزه اسکار، همگی در تولید خود از نرم افزار 3D Max استفاده کرده بودند. در همین سال نرم افزار Auto Desk 2011 به بازار عرضه شد که از نسخه 3Ds Max 2012 رونمایی کرد.

مجموعه Auto Desk 2011 با ارائه 3Ds Max2012  توانست مهر تاییدی بر حضور پر رنگ خود درمیان انبوه نرم افزاران حوزه طراحی گرافیکی بزند و تاریخچه این کمپانی پس از این سال، دچار تحولات بزرگ و زیادی شد.

ویژگی ها و شاخصه های اصلی تری دی مکس چیست

هر نرم افزاری که در سطح وسیع توسط کاربرانی خاص، مثل طراحان، معماران، مهندسان و … استفاده می شود، ابزار ها و ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد که باعث شده به رقبایش ترجیح داده شود. در این بخش سعی داریم تا تعدادی محدود از ویژگی های بسیار گسترده نرم افزار 3Ds Max را برایتان توضیح دهیم.

max script در تری دی مکس چیست

زبان برنامه نویسی داخلی تری دی مکس را مکس اسکریپت(max script) می گویند. با استفاده از این زبان برنامه نویسی طراح میتواند از بوجود آمدن خطاهای تکراری جلوگیری کند، از ابزار ها و کارایی های موجود استفاده بیشتر و بهتر ببرد و دستورات مربوطه به پلاگین های مختلف را به صورت متنی دراورد. به زبانی ساده تر میتوان اینگونه بیان کرد که طراح، دستور کار مورد نظر را به زبان maxscript به تری دی مکس می دهد و برنامه با تجزیه و تحلیل این دستور، آن ها را به صورت متوالی اجرا کرده تا به طرح مورد نظر طراح برسد. کاربرد این ویژگی برای صرفه جویی در زمان طراحی بسیار چشم گیر است.

Character Studio در تری دی مکس چه کاربردی دارد

استودیو کارکتر مجموعه ای از ابزار هاست که در ابتدا به صورت کاملا جداگانه به صورت پکیج، فروخته می شد که قابلیت نصب بر روی تری دی مکس را داشت. پس از آن به صورت آزمایشی برروی نرم افزار اصلی قرار گرفت که بعد از پرداخت هزینه مربوطه، فرایند فعال سازی انجام می شد. هم اکنون به صورت رایگان امکان استفاده از استودیو کارکتر بر روی نرم افزار تری دی مکس امکان پذیر می باشد. این امکان از ورژن 3Ds Max 7 به وجود آمد.

اما سوال اصلی این است که کاربرد character studio چیست؟ هنگام ساخت یک کارکتر در انیمیشن، این پلاگین به شما امکان ساخت اسکلت کارکتر و سپس متحرک کردن آن را می دهد. این سیستم دارای character rig یا اصطلاحا “اسکلت دو پا” می باشد که پس از ساخت می توانید حرکات و حالت های آن را اصلاح کنید و درست شبیه به یک موجود زنده، آن را طراحی کنید. تغییر ژست، فریم بندی و به اشتراک گذاری داده های انیمیشنی بین اسکلت های مختلف و محیط کاری لایه ها از خواص استودیو کارکتر است.

استودیو کارکتر از 3 مولفه تشکیل شده است

Biped

ساختن آرماتور اسکلت،اماده برای شخصیت انیمیشن. این قابلیت به شما امکان می دهد انیمیشن های مختلف را با اسکریپت های حرکتی پی در پی یا همزمان، بسازید و با هم در یک  لایه قرار دهید. همچنین می توانید از آن برای ویرایش فایل های ضبط شده حرکت انیمیشن استفاده کنید.

Physique

فیزیک از ابزار های دو دویی استفاده میکند تا مش شخصیت اصلی را متحرک و نحوه حرکت و برامدگی مش را با حرکت اسکلت زیرین تطابق دهد.

Crowd

 اشیاء 3بعدی و متحرک را با استفاده از سیستم نمایندگان و رفتار آنها متحرک میکند. میتوانید با استفاده از این ویژگی،رفتار های انیمیشنی و شلوغ ایجاد کنید.

Scene Explorer چیست

یک ابزار مدیریتی که به طراح اجازه چینش بسیاری از امکانات مختلف 3Ds Max را به صورت دلخواه میدهد. ایجاد یک نمای طبقه ای از داده ها، تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه های پیچیده با استفاده از طبقه بندی، انتخاب اشیاء، جستجوی صحنه ای خاص بر اساس مشخصه یا نوع شیئ، تغییر نام، حذف، مخفی و فریز کردن شیئ ها را می دهد.

این ویژگی از ورژن تری دی مکس 2008 به نرم افزار اضافه شد و اولین مولفه ای بود که کدهای مدیریت شده NET. را در خارج از Maxscript تسهیل کرد.

ویرایش و تخصیص بافت

ورژن های مختلف 3Ds Max دارای ویژگی نقشه های دو وجهی و بافت های خلاقانه است که می توان آن را به بخش های مختلفی مثل Mirroring_Tiling_ زاویه_ چرخش_ بلور_ کشش و رهاسازی uv _ حفظ uv_ استخراج تصاویر uv template _ حذف انحرافات تقسیم کرد.

در بخش بافت ها، طراح این توانایی را دارد که تعداد نامحدودی از بافت هارا باهم ترکیب کند. با درگ و دراپ، یک مرورگر جنس و نقشه با قابلیت تخصیص و نمای سلسله مراتبی با تصاویر بند انگشتی ایجاد کند. یکی از مهم ترین ویژگی های محیط uv را میتوان Pelt Mapping دانست که درز های اختصاصی باز می کند و به کاربران اجازه میدهد uv هارا طبق این درز ها نشر دهند. همچنین دربخش ویرایش و تخصیص بافت، امکان کپی پیست کردن متریال ها، نقشه ها، رنگ ها و دسترسی به انواع Quick Mapping (مکعب، استوانه ای و کروی) وجود دارد.

وارد کردن فایل DWG

برای سهولت در انجام طراحی های مختلف، نرم افزار تری دی مکس از باز کردن و لینک کردن فایل های مختلف با فرمت dwg پشتیبانی میکند. در کناراین قابلیت، برای مدیریت بهتر حافظه در 3Ds Max 2008 می توان صحنه های بزرگتر و اشیاء بیشتری را وارد نرم افزار کرد.

انیمیشن محدود در تری دی مکس به چه معنی است

در سطوح و منحنی هایی که کنترل تراز دارند می توان اشیاء را با کنترل هایی مثل تراز، غلتیدن ، نرمی و looping به حرکت دراورد. انیمیشن های کنترل شده توسط یک مسیر را میتوان بین چندین منحنی قرار داد و اوزان آن ها را شبیه سازی کرد. اشیا رامی توان محدود کرد که به چند شیوه مختلف با اشیا دیگر به حرکت درآیند. برای این ویژگی میتوان به دیدن جهت گیری در فضاهای مختصاتی مختلف و وصل کردن تمام نقاط مختلف در زمان را مثال زد. انیمیشن محدود همچنین از شبیه سازی وزن بین بیش از یک هدف پشتیبانی می کند. نکته لازم به ذکر این است که تمامی انیمیشن های محدود را برای ویرایش و دسترسی بیشتر، می توان به Key Frame استاندارد تبدیل کرد.

فریم بندی کلیدی عمومی در  3d max  چه کاربردی دارد

دوحالت فریم بندی کلیدی موجد است که از View Port های مختلف پشتیبانی میکند. Auto key و Set key . دربخش Key Frame کنترل های سریع Copy و Cut و Past وجود دارد که به کاربر امکان  ساخت سریع انیمیشن را میدهد.

skinning

برای اینکه انیمیشن Biped شخصیت شمارا جابجا کند، باید مش شخصیت را به قسمت های دوقلوی اسکلتی مرتبط کنید. این کار از طریق فرایندی به نام پوست سازی انجام میشود. درست همانطور که پوست انسان، حرکت ماهیچه ها و استخوان هارا در بر میگیرد، شخصیت انیمیشنی شما با استفاده از یک اصلاح کننده پوست که مش را مطابق چرخش و موقعیت اشیاء، در سلسله مراتب 2 تایی تغییر شکل میدهد، متحرک میکند.

هدف اصلی استفاده از Skin و Physique modifier این است که هنگام حرکت شخصیت انیمیشنی، تغییر شکل کاراکتر های مفاصل نرم باشد. حجم راس های تعریف شده را می توان توسط Envelope ها و تغییر شکل پوست را با استفاده از Direct Vertex Weight کنترل و تغییر داد. علاوه بر تمام این امکانات، دقت و انعطاف پذیری مورد نیاز برای شخصیت های پیچیده با جدول زنی، وزن های قابل رنگ آمیزی و قابلیت لود کردن وزن های پرکاربرد، باعث انتقال راحت تر اطلاعات و ویرایش مبتنی بر مجاورت بین مدل ها می شود.

گزینه ای به نام Rigid Bind Skin وجود دارد که برای عیب یابی انیمیشن سازی اسکلت عادی و یا متحرک سازی مدل های با اضلاع کم بسیار کاربردی است.

سینماتیک معکوس و اسکلت ها

سینماتیک معکوس، فرایند ریاضی بازابی حرکات یک شیئ در جهان از برخی داده های دیگر مثل فیلمی از جهان است که توسط دوربین دیده میشود. سینماتیک معکوس برنامه حرکت را به مسیر های محرک مشترک شیئ تبدیل می کند. با استفاده از 3Ds Max Bons و Ik solver و Ringing که به وسیله اطلاعات ضبط حرکت کار می کنند، می توان به شخصیت های طراحی شده، اسکلت اختصاصی داد. میتوان امکاناتی با ساختار های مختلف و کنترل های اختصاصی به وسیله ابزار های انیمیشن سازی نظیر اسکریپت ها، کنترلر های لیست و نوشتن و Expression ها  ساخت، تا انیمیشن ساز ها فقط رابط های کاربری مورد نیاز برای متحرک سازی شخصیت طراحی شده را مشاهده کنند.

انواع پلاگین های Ik Solver که به همراه 3Ds max ارائه می‌شود

  • Limb Solver
  • History Dependent Solver
  • History Independent Solver

کاربرد این Solver های قدرتمند این است که زمان مورد نیاز برای ایجاد انیمیشن های قدرتمند را کاهش می دهند.

History Independent Solver باعث ایجاد ترکیبی نرم بین انیمیشن های IK و FK می شود و دسترسی بیشتری روی موقعیت دهی استخوان های کارکتر ساخته شده از زوایای مقدم می دهد. وظیفه پلاگین History Independent Solver، حل اندام های مشترک برای انیمیشن های ماشینی است. برای کارکردن با دست و پای کارکترها از IK Solver که یک Solver 2 استخوانه است استفاده می شود.

Solver لباس یکپارچه

تصور کنید می خواهید یک پارچه میز واقع بینانه و یا پرچمی که در باد می وزد را طراحی کنید. اینجاست که Cloth Modifier وارد عمل می شود.در 3Ds Max سیستمی یکپارچه وجود دارد که میتواند هر شیئ سه بعدی را به لباس تبدیل کند و یا از همان ابتدا به صورت تخصصی و خاص به طراحی لباس برای یک کارکتر بپردازد. علاوه بر این امکان، پلاگین Cloth Modifier هم موجود است که کار مشابهی را انجام میدهد. این قابلیت به طراح اجازه می دهد که لباس را در زمان های حقیقی مختلف طراحی کند. برای مثال در دو حالتی که لباس بر تن کارکتر نشده و هنگامی که لباس را پوشیده است، با تنظیم کردن فریم های انیمیشن می توان سیستم لباس مستقل از انیمیشن را به وجود اورد. حتی میتوان داده های تغییر شکل لباس را ذخیره کرد تا در ادامه طراحی، قادر به استفاده از باشید

Autodesk Vault

Autodesk Vault ابزاری برای مدیریت داده ها و پروژه ها در مجموعه نرم افزار های اتودسک است . این پلاگین که به همراه 3Ds Max ارائه میشود، به طور خودکار تمامی فایل های تری دی مکس را در یک مکان بایگانی می کند و به تیم طراحی این امکان را می دهد که مدیریت پروژه های در حال انجام و کنترل نسخه های مختلف در محیط های چند کاربره به آسانی انجام دهند. علاوه بر این، طراح میتواند در محیطی امن فایل های طراحی شده خود را به اشتراک بگذارد و در آینده از آن ها استفاده کند.

اصطلاحات کاربردی در 3Ds max

Modeling( مدل سازی یا 3 بعدی سازی)

فرایند تبدیل یک تصویر 2بعدی به 3بعدی را مدل سازی یا مدلینگ گویند. برای مثال، شما نقشه طراحی یک اتوموبیل را دارید. هنگامی که هر یک از اجزاء آنرا در نرم افزار طراحی می کنید و زوایا و منحنی های شکل را به کمک امکانات نرم افزار به شکل اصلی اضافه می کنید، در واقع فعل مدل سازی را انجام داده اید.

متریال (مصالح)

وقتی فرایند طراحی تمام یا یک جزء از کارکتر مورد نظر تمام شد، می توانید مشخص کنید که جنس ظاهری آن چه باشد. برای مثای هنگامی که یک دیوار را طراحی کردید می توانید آن را از جنس اجر، رنگ روغن،کاغذ دیواری و … بسازید. بسیاری از این مصالح به صورت پیش فرض در تری دی مکس موجود می باشد و بعضی از طراحان هم، خود این مصالح را طراحی می کنند.

Render(رندر کردن)

هنگامی که طراحی را انجام دادید و متریال را روی آن گذاشتید، نوبت به آن می رسد که نرم افزار با کار بر روی نور و متریال، آن را به واقعیت نزدیک کند. در این مرحله، نرم افزار تمامی قسمت های نور، سایه، فرورفتگی، برجستگی و … طرح را بررسی می کند تا یک انیمیشن یا تصویر بسیار نزدیک به واقعیت را بسازد. رندر کردن پروسه ای طولانی است و هنگامی که فایل خروجی آماده شد، خواهید توانست قدرت کامپیوتر را درک کنید.

در ادامه با فرایند رندر کردن و بهترین موتور های رندر گیری آشنا خواهید شد!

کاربرد های 3Ds Max در دوره های مختلف

Autodesk 3Ds Max غول بزرگ دنیای نرم  افزار های گرافیکی است. با نصب پلاگین های مختلف در بسیاری از زمینه های متنوع، میتوان از آن استفاده کرد. وابسته به سلیقه و زمینه کاری مورد نظر می توان از آن استفاده هایی بسیار متفاوت کرد. در این قسمت، گوشه ای از این تنوع را برایتان شرح میدهیم

3Ds max در صنعت فیلم سازی

از آنجایی که تری دی مکس، مجموعه کاملی را از ویژگی های قدرتمند دوربین سه بعدی برای طراحی تجسم، انیمیشن و جلوه های بصری ارائه میدهد، کاملا منطقی و عقلانی بنظر میرسد که در حوزه فیلم سازی و بخصوص در بخش جلوه های ویژه، کاربرد هایی بس گزاف و بزرگ داشته باشد. همواره تعدادی از فیلم هایی که در مراحل پایانی جایزه اسکار قرار داشته اند، ردپای تری دی مکس در طراحی و تولید آن ها مشهود بوده است. در زیر، تعدای از فیلم هایی که 3Ds Max در تولید آنها به کار رفته است را میتوانید مشاهده کنید.

  • Avatar 2012
  • Alice In Wonderland
  • Battlefield Earth
  • Black Hawk Down
  • Blade Trinity
  • Cats And Dogs
  • Die Another Day
  • Dragon Wars
  • Driven

3Ds Max در ساخت انیمیشن

پویا نمایی و انیمیشن در جهان سابقه طولانی دارد، ولی انیمیشن 3بعدی عمری دو دهه ای را تجربه می کند. در حقیقت با ابداع و خلق نرم افزارهای 3بعدی، تمایل انیماتورها برای ساخت انیمیشن از حالت 2بعدی و روی کاغذ، به نرم افزار های 3 بعدی و دیجیتالی تغییر کرد. تا به دوره ای رسیده ایم که برای ساخت انیمیشن های بلند از مجموعه نرم افزارهای قدرتمند 3D Studio Max استفاده می‌شود. در زیر گوشه ای از تولیدات انیمیشنی تری دی مکس را مشاهده می کنید.

انیمشن های تولید شده با تری دی مکس

  • Granny O’Grimm’s Sleeping Beauty
  • Scoby-Doo2 Monsters Unleashed
  • The Little
  • Panda Fighter Mighty Joe Yong
  • Lara Craft: Tomb Rider
  • The Secret Of Kells

3Ds max در طراحی صنعتی

هنگامی که یک ایده در سر دارید که می خواهید آن را به سرمایه گذار و یا شریک های اقتصادی خود نشان دهید، تری دی مکس به کمک شما می آید. اگر میخواهید جزئیات طرح خود را، پیش از تولید بگونه ای کامل و ملموس به دیگران نشان دهید و حمایت آن ها را بدست آورید، تری دی مکس بسیار مناسب این کار است.

فرض کنید که طرحی از یک اختراع را در سر دارید و میدانید که قرار است این وسیله چه شکل ظاهری و ویژگی هایی داشته باشد. با تری دی مکس میتوانید شمای کلی طرح خودرا به جزئیات کامل به صورت تصویری 3بعدی آماده و ارائه کنید.

کاربرد 3Ds Max در دنیای بزرگ معماری

برای پیش نمایش پلان های ساده به صورت 3 بعدی و واقعی و برنامه ها و نقشه هایی که هنوز به مرحله پیاده سازی نرسیده اند نیز نرم افزار استودیو مکس کاربرد فراوان دارد. همچنین تری دی مکس قابلیت پشتیبانی و استفاده از نقشه های طراحی شده با Autocad را دارد که در پیشگیری از اطلاف وقت برای طراحان و معماران کاربردی است.

برای مثال فرض کنیم که میخواهید برای خانه ای با نقشه مشخص، طراحی دکوراسیون داخلی انجام دهید. هنگامی که سفارش را گرفتید، میتوانید با امکاناتی که نرم افزار تری دی مکس در اختیار شما قرار می دهد، برای مشتری خود چند طرح اماده کنید و هرکدام را که پسندید، به مرحله اجرا در آورید. این ویژگی در تری دی مکس باعث صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین رضایت کامل مشتری از طرحی که برای او میسازید میشود.

از دیگر کاربرد های تری دی مکس در معماری میتوان به طراحی نمای ساختمان، طراحی داخلی، طراحی کابینت و اشپزخانه، طراحی دکوراسیون و … اشاره کرد.

3Ds max & Gaming

همانطور که گفتیم تری دی مکس در پویانمایی و طراحی انیمیشن نرم افزاری قدرتمند به حساب می آید. بازی های کامپیوتری و کنسول های گیم، دورانی از عمر زندگی خود را سپری می کنند که با گرافیک و و انیمیشن تلفیق زیادی دارند. اگر شما آشنایی بسیار کمی هم با دنیای بازی و گیم داشته باشید، به این نکته پی برده اید که بازی هایی که از گرافیک زیبا تر و سنگین تری برخوردار اند، به مراتب مخاطب های بیشتری را درگیر خود میکنند. دقت داشته باشید که با نرم افزار تری دی مکس نمی توانید بازی بسازید! اما طراحی کارکتر های بازی، حرکات و فضاهایی که کارکتر در آن به طی مراحل بازی می پردازد، جلوه های هنری بازی و … را میتوان با نرم افزار تری دی مکس طراحی کرد. به طور خلاصه از تری دی مکس در مراحل تولید یک بازی استفاده فراوان می شود.

3D Max در ساخت تبلیغ

در دنیای امروز، صرف تولید یک محصول خوب و با کیفیت به معنای آن نیست که میتوانید آن را به گونه ای مفید و موثر در بازار جای دهید. نیمی از راه را با معرفی و شناساندن درست و دلنشین محصول خود به جامعه مخاطبان خواهید پیمود. حال با تمام ویژگی ها و امکانات فوق العاده ای که برای تری دی مکس شرح دادیم، عقلانی به نظر میرسد که از این نرم افزار قدرتمند در حوزه Advertising استفاده کنیم. شاید هزینه و مخارج شما برای طراحی تبلیغ برای یک محصول با استفاده از تری دی مکس کمی سنگین تر از دیگر روش های تبلیغ باشد، امابازخورد و نتیجه آن به قدری متفاوت خواهد بود که این مقدار هزینه قابل محاسبه نمی باشد.

اشکال ساده و پیش فرض در 3Ds Max

روشی ابتدایی که در آن طراح با استفاده از اشکال ساده هندسی، مثل مکعب، کره، مخروط، استوانه و دیگر اشکالی که از قبل در فهرست Predefined” standard primitives” و یا لیست  “Predefined Standard Primitives” آماده شده اند، به مدل سازی می پردازد. طراح همچنین امکان استفاده از عملیات های بولی را هم دارد. مثل Connect  cut  subtract که در آن برای مثال طراح می تواند دو مکعب بسازد که به عنوان یک قطعه کار کنند و امکان ترکیب انها با یک دیگر هم وجود دارد.

شکل های ابتدایی استاندارد در 3Ds Max

این اشکال، همان شکل هایی هستند که در لیست های بالا به آنها اشاره شد

Box: یک مکعب مستطیلی ایجاد می کند. نوع دیگر Box که Cub نام دارد، طول و عرض وارتفاع مکعب را برابر می کند.

Cylinder: یک استوانه با ابعاد مختلف ایجاد می کند.

Torus: یک حلال یا حلقه با تقاطع دایره ای درست می کند که گاهعی اوقات از جانب طراحان، دونات نامیده می شود.

Teapot: یک قوری چای ایجاد می کند. قوری چای یک شیئ پارامتری محسوب می شود و کاربر می تواند انتخاب کند که کدام قسمت آن نشان داده شود. قسمت های مختلقف آن شامل دهانه، دستگیره، بدنه و در می باشد.

Sphere: یک کره کامل، نیم کره و یا برش های مختلف از یک کره را ایجاد می کند.

Cone: مخروط در حالت های مختلف ایستاده و یا وارونه ایجاد می کند.

Tube: لوله های گرد و منشوری ایجاد می کند. Tube  همانند Cylinder، داخلش سوراخ دارد

Pyramid: هرمی با مبنای مربعی یا مستطیلی ایجاد می کند که دارای پهلوهای مثلثی است.

Plane: نوعی شبکه چند ضلعی تخت و خاص ایجاد می کند که به طراح اجازه می دهد در هنگام رندر گیری آن را به هر انداره دلخواهی بزرگ کند. همچنین کاربر می تواند اندازه و تعداد هر بخش را دست کاری کند. Modifier هایی مثل Displace را می توان به Plan اضافه کرد و از ترکیب این دو، زمینی تپه مانند شبیه سازی می شود.

Geosphere: با توجه به کلاس یک نوع چند وجهی، یک کره یا نیم کره ایجاد می کند.

اشکال ابتدایی پیشرفته در تری دی مکس چیست

Hedra: اشکالی از چند وجهی از چند خانواده مختلف ایجاد می کند.

ChamferBox: مکعب با لبه های گرد و یا پخ دار ایجاد می کند.

chamferCey: یک استوانه با لبه های گرد یا پخ دار ایجاد می کند.

OilTank: یک استوانه با درپوش های برجسته ایجاد می کند.

Spindle: یک استوانه با درپوش های مخروطی ایجاد میکند.

Capsule: یک استوانه با درپوش های نیم کره ایجاد می کند.

Gengon: چندضلعی برجسته عادی با لبه های کناری گرد ایجاد می کند

Prism: یک منشور سه طرفه دارای پهلوی مستقل ایجاد می کند.

Torus Knot: با طراحی منحنی های 2بعدی در درون صفحات نرمال اطراف، یک منحنی 3 بعدی و یا یک تیوب پیچیده و گره خورده ایجاد می شود . منحنی 3بعدی که منحنی مبنا نامیده می شود، می تواند یک دایره یا تیوب گره خورده باشد که این قابلیت را دارد که از یک Objection به یک سطح NURBS تبدیل گردد.

L-EX: شکلی مانند شکل حرف L به صورت برجسته ایجاد می کند.

C-EX: شکلی مانند شکل حرف C به صورت برجسته ایجاد می کند.

Hose: شکلی انعطاف پذیر مانند فنر ایجاد می کند.

تکنیک های مدل سازی در 3Ds Max

با توجه به کاربرد های تری دی مکس در حوزه های گسترده و مختلف دنیای گرافیک، این نرم افزار از 3 تکنیک کلی برای ساخت مدل و کاراکتر استفاده می کند که در این قسمت، هر کدام را به تفضیل شرح میدهیم.

Polygon Modeling

مدل سازی چند ضلعی، به ایجاد و دستکاری اشیاء در کار طراحی اطلاق می شود. مدل سازی چند ضلعی در واقع رویکردی برای مدل سازی اشیاء با نمایش یا تقریب سطوح آن ها با استفاده از مش های چند ضلعی است.

پلیگان مدلینگ در طراحی و تولید بازی های گرافیکی بیشتر از سایر تکنیک های مدل سازی کاربرد دارد، زیرا برای طراح کنترل خاصی روی همه اضلاع در نظر می گیرد و علاوه بر این، اجازه بهینه سازی زیادی را می دهد. در حالت معمول، طراح با یکی از اشکال پیش فرض تری دی مکس شروع به طراحی می کند و با استفاده از ابزار هایی نظیر Bevel و Extrude جزئیات مدل را به آن اضافه کرده و طرح را تکمیل می کند. نکته قابل توجه در این قسمت، وجود ویژگی Polygon Object قابل ویرایش در ورژن 4 و بالاتر است که اصلاح و دستکاری Mesh را آسان تر می کند که هموار سازی زیر تقسیم با سطوح اختصاصی را در اختیار کاربر قرار می دهد(شرح کامل در NURBS)

NURBS(Non-Uniform Rational B-Splines)

تکنیکی که لبه های تیز چند ضلعی را حذف می کند و یک سطح صاف به طراح می دهد. NURBS نمایش ریاضی دقیق سطوحی مانند بدنه ماشین،هواپیما و کشتی است که می تواند در زمان های مختلف با رزلوشن های متفاوت تولید شود. به علت ریاضی بودن نحوه تولید اشیاءNURBS به غیر از فضای هندسی سه بعدی، دارای فضای پارامتری هم می باشند که در آن به نمایش در می آیند. این مسئله مهم، برخواسته از ویژگی غیر یکنواخت بودن NURBS است. آرایه ای از مقادیر که گره یا Knot نامیده می شود، مقدار اثر هرکدام از راس های کنترل روی سطح یا منحنی را مشخص می کند. وجود knot در فضای 3D به صورت نامرئی است اما گاهی اوقات، وجود آنها روی شکل ظاهری NURBS تاثیر می گذارد.

منحنی ها و اشیاء NURBS تحت تاثیر تغییرات هندسی استاندارد یا تحت نماهای پرسپکتیو، تغییر نمی کنند. هر CV کنترل منطقی شئی خود را در دست دارد. تغییر در وزن و یا وضع ایستایی یک CV، تاثیری روی دیگر قسمت های یک شیئ، به جزقسمت های مجاور CV ندارد که می توانید با استفاده از کنترل Soft Selection این مشخصه را خنثی کنید.

Surface

این ابزار در ابتدای امر یک پلاگین بود که از ورژن 3Ds Max 3 به بعد توسط Kenetix خریداری شد و به صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار گرفت.

  این ابزار برای ایجاد Spline های رایج در تری دی مکس و پس از آن به کار بردن یک Modifier با اسم Surface است. surface معمولا با دربر گرفتن 3 یا 4 راس در هر شبکه، یک صفحه ایجاد می کند که این ویژگی معمولا به جای مدل سازی با Mesh یا NURBS در نظر گرفته می شود، زیرا به طراح اجازه برش اشکال هندسی مستقیم را به شکل منحنی می دهد (مثل ایجاد یک سوراخ در استوانه).  با تمام امکانات و ویژگی های مثبتی که Surface در تولید اشکال هندسی دقیق از نظر پارامتری دارد، اما خصوصیات سطحی موجود در تعدیل کننده Edit Patch را ندارد. این خصوصیت به کاربر اجازه می دهد که ضمن حفظ پارامتر اصلی، گروه های صیقلی را بین سطوح ایجاد کند.

رندرینگ(Rendering) در تری دی مکس چیست

تولید ماشینی  تصاویر بر اساس مدل های محاسباتی و بعد نمایش رایانه ای آنها بر روی صفحه نمایش را، رندرینگ گویند. پرداخت صحنه، در واقع مدت زمانی است که طول می کشد تا یک صفحه یا صحنه 3بعدی از نرم افزار، خروجی گرفته شود. برای انجام این عمل باید دولوپر ها به سیستم کامپیوتری اطلاعات جامعی مرتبط با اشیاء، مدل سازی، انیمیت، سیستم های ذره ای(مثل دود، آتش، گرد و غبار و …)، دینامیک، نور پردازی، سایه ها و … را بدهند، تا سیستم کامپیوتری این اطلاعات عظیم را پردازش کند.

برای نرم افزار 3D Max موتور های رندر مختلفی ساخته شده است که اشاره کوتاهی به بهترین های آنها می کنیم

آیا مطلب بالا مفید بود؟

علی انوری

نویسنده از: ۱۳۹۸-۱۰-۱۷

دیدگاه خود را بنویسید