معرفی انواع گرافیک های حرکتی (موشن گرافیک) و کاربردهای آن

معرفی انواع گرافیک های حرکتی (موشن گرافیک) و کاربردهای آن

موشن گرافیک چیست

واژه موشن در فارسی پویا ترجمه شده است، به هر چیزی که دارای حرکت باشد پویا می گویند.اگر ویدیوی دارید که محتوا را برای مخاطب به صورت پویا (متحرک) ارائه می کند، به آن ویدیو موشن گفته می شود. همچنین انواع موشن گرافیک موجود است، از ویدیو توضیحی گرفته تا استاپ موشن ها، موشن گرافیک ها می توانند به صورت آنلاین در وب، موبایل و یا به صورت آفلاین ارائه شوند. در صورتی درباره چیستی موشن گرافیک هنوز دچار تردید هستید می توانید مقاله ای با عنوان موشن گرافیک چیست را بخوانید.

چرا از موشن گرافیک استفاده کنیم

وقتی می خواهید کلیپی تهیه کنید قطعاً به دوربین، نورپردازی، بازیگر و صدا سپس ویرایش ویدیو احتیاج دارید. اما در موشن گرافیک فقط  ویرایش و صدا نیاز  دارید و مابقی توسط رایانه قابل انجام است. بنابراین منطقی است که به سمت موشن گرافیک بروید. از طرف دیگر گرافیک های متحرک بسیار جذاب اند. موشن گرافیک می تواند شامل تیزرهای تبلیغاتی ، انیمیشن های 2D-3D ، معرفی محصول یا خدمات ، ایده های تبلیغاتی و برنامه های آموزشی و موارد دیگر باشد.

کاربرد های رایج موشن گرافیک

فروش محصول و  توضیح فیلم ها

یکی از رایج ترین کاربردهای گرافیک متحرک ( موشن گرافی )، فیلم های توضیحی است، این گونه از فیلم ها موردعلاقه ی بسیاری از افراد است.

این روزها مردم به طور کلی تنبل هستند و ترجیح می دهند با تماشای یک ویدیوی خوب و قابل فهم اطلاعات مورد نیاز در مورد یک محصول یا نام تجاری آن به دست آورند.   این امر به نام تجاری شما کمک می کند که محصول زیادی را به فروش برساند. کاربرد های بیشتری برای موشن گرافیک وجود دارد اگر علاقه مند هستید می تواند به مطلب کاربرد های موشن گرافیک مراجعه نمایید.

با مکس موشن همراه باشید تا انواع موشن گرافیک را برای شما شرح دهیم.

انواع موشن گرافیک بر اساس نوع ساختار

منظور از ساختار فرم و روش ساخت است، به عنوان مثال در ویدیو رئال ما به تصاویر واقعی سروکار داریم و معمولا از هیچگونه گرافیک طراحی شده توسط نرم افزار استفاده نمی کنیم، با در انیمیشن ها برای ما شخصیت ها و داستان از هر چیز دیگری اهمیت بیشتری دارد. در زیر انواع موشن گرافیک بر اساس ساختار آن ها توضیح داده ایم.

1. موشن گرافیگ (Motion Graphics):

موشن گرافیک تشکیل شده از دو کلمه “موشن” و “گرافیک” است. معنای ساده و پیش پا افتاده آن گرافیکی است که حرکت در آن موجود باشد. در موشن گرافیک هم از گرافیک و هم از حرکت برای انتقال بهتر پیام به مخاطب استفاده می شود.

نکته قابل توجه در موشن گرافیک: در موشن گرافیک از تصاویر واقعی استفاده نمی شود و طراحان گرافیک با استفاده از نرم افزار های مانند ایلاستریتور و فتوشاپ طرح ها را آماده می کنند

2. ویدیو رئال (Real video):

در ویدیو های رئال بیشتر با انتقال پیام به دوش افرادی از قبیل صدابردار، صداگذار، تدوین کننده کار و فیلم بردار است، چرا که در این مدل از موشن گرافیک از طرح های گرافیک استفاده آنچنانی نمی شود. عموما این مدل موشن گرافیک در فضاهای واقعی فیلم برداری می شوند و به همین دلیل به آن ها ویدیو رئال گفته می شود.

3. ویدیو موشن (Motion video):

ویدیو موشن ها بیشتر برای مواقعی استفاده می شوند که امکان فیلم برداری به هر دلیلی وجود ندارد و یا اگر فیلم برداری صورت گیرد محتوا به صوت ناقص به دست کاربر می رسد.

ویدیو موشن ها از تلفیق ویدیو های فیلم برداری شده با گرافیک تشکیل می شوند. در این مدل از موشن ها گرافیک نقش اساسی در آن بازی می کند و جذابیت کار را چندین برابر می کند.

4. استاپ موشن (Stop Motion):

تکنیک استفاده شده در استاپ موشن ها بسیار ساده است، در استاپ موشن برای ساخت ویدیو از اشیای واقعی استفاده می شود. با یک دوربین ساده عکاسی می توانید استاپ موشن خود را بسازید. اشیا را روی میزی بچینید و عکس بگیرد، حالا اشیا را کمی جابه جا کنید( به سمت مقصد نهایی) و دوباره عکس بگیرد، همین کار را تا رسیدن به هدف انجام دهید. حالا شما تعدادی عکس دارید که با پشت سر هم قرار دادن آن ها می توانید به بیننده احساس حرکت اشیا را به مخاطب القا کنید. تبریک شما اولین استاپ موشن خود را ساختید.

5. اینفوموشن (Motion Info):

در اینفو موشن ها از تکنیک های اینفوگرافیک برای انتقال پیام یا محتوای ویدیو استفاده می شود. به صورت کلی می توان گفت ویدیویی که در آن از تکنیک های اینفوگرافک استفاده شده باشد اینفو موشن گفته می شود. در اینفو موشن ها گرافیک و حرکت مانند موشن گرافیک از اجزای اصلی آن است.

6. تایپ موشن (Type Motion):

7. انیمیشن (Animation):

از ویزگی های انیمیشن ها می توان به کاراکتر و داستان داشتن آن اشاره کرد. انیمیشن ها برخلاف موشن گرافیک ها شخصیت محور اند. در انیمشن ها می توان به پرداختن به داستان، لایه های روانی و احساسی شخصیت های آن اشاره کرد، به صورتی که تمام یا قسمتی از ویدیو حول یک شخصیت می چرخد.

انیمیشن ها را می توان در قالب ویدیو های تبلیغاتی یا فیلم های کوتاه و بلند دید. با توجه به افزایش سرعت اینترنت و دسترسی راحت تر به فایل های حجیم تر استفاده از انیمیشن ها در تبلیغات و برند سازی ها به صورت گسترده در حال انجام است و  می توان گفت محتوای ویدیویی به دلیل ساختار خود بیشتر از قبل مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

انواع موشن گرافیگ از لحاظ فرم داستان

موشن گرافیک انواع مختلفی دارد، دسته بندی دیگری برای موشن گرافیک می توان در نظر گرفت، می توان موشک گرافیک ها را از لحاظ فرم داستان یا شیوه روایت موشن گرافی تقسیم بندی کرد. در این نوع از تقسیم بندی ما می توانیم موشن گرافیک را به دو دسته موشن گرافیک های دوبعدی و سه بعدی تقسیم کنیم.

1. موشن گرافیک های دوبعدی (Motion 2D graphics):

موشن گرافیک های که در آن از المانهای دوبعدی استفاده شود، در دسته موشن گرافیک های دوبعدی قرار می گیرند. نوع دیگر از موشن گرافیک های دوبعدی موشن گرافیک های سیال نام دارد. بیشتر کاربرد موشن گرافیک های تبلیغاتی برای ساخت تبلیغات و برندینگ است.

چرا موشن گرافیک های دوبعدی بیشتر استفاده می شود

  • ساخت این گونه موشن گرافیک ها راحت تر و کم هزینه تر است
  • به دلیل سادگی در ساخت اصلاح و بازنگری آن ساده است
  • زمان ساخت اینگونه موشن گرافیک ها نسبت به دیگر موشن گرافیک ها کوتاه تر است
  • محبوبیت و جذابیت موشن گرافیک های دوبعدی
  • موشن گرافیک های دوبعدی برای ارائه اطلاعات آماری مناسب تر است

2. موشن گرافیک های سه بعدی (Motion 3D graphics):

انواع موشن گرافیک از لحاظ محتوا

یکی دیگر از روش های تقسیم بندی موشن گرافیک ها، تقسیم بندی از لحاظ محتوا ارائه شده است. در این دسته بندی با ما دو نوع از موشن گرافیک ها سروکار داریم، موشن گرافی های تبلیغاتی و موشن گرافی های آگاهی دهنده، در زیر به توضیح این دو مدل پرداخته ایم.

1. موشن گرافیک های تبلیغاتی (Motion graphics advertising):

ویدیو های گرافیکی از دیرباز است که میهمان خانه های همه ماست. دیدن این مدل ویدیو ها در تلویزیون کار هر روزه ماست. کم بودن هزینه طراحی موشن گرافیک های تبلیغاتی باعث شده است که این دست از موشن گرافیک ها مورد توجه قرار گرفته است. موشن گرافیک های تبلیغاتی یکی از انواع موشن گرافی است که رسالت متفاوتی نسبت به موشن گرافیک های توضیحی دارد.

موشن گرافیک های تبلیغاتی بیشتر برای معرفی یا ارائه یک محصول کاربرد دارد، درصورتی که ویدیوهای توضیحی بر روی انتقال مفهوم تمرکز دارد. ساخت موشن گرافیک در مورد محصول روش عالی برای ارائه و معرفی محصولات می تواند باشد.

کاربردهای موشن گرافیک های تبلیغاتی:

  • ساخت و ارائه ویدیو تبلیغاتی در مورد یک محصول و یا یک خدمت
  • ساخت و ارائه فیلم تبلیغاتی برای بازی های ویدیویی
  • ساخت و ارائه تیزر فیلم های سینمایی و سریال ها

2. موشن گرافیک های آگاهی دهنده ( Motion graphics Informer):

موشن گرافیک های آگاهی دهنده را می توان از پر کاربردترین انواع موشن گرافیک دانست. هدف از ساخت این گونه موشن گرافیک ها توضیح دادن یک فرایند و یا یک مفهوم است. موشن گرافیک ” عوارض نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر ”  یک موشن گرافیک آگاهی دهند است، در این نوع موشن گرافیک ها پیام و محتوا مهم است و این محتوا به کاربر باید آگاهی داده شود.

3. موشن گرافیک های آموزشی (Motion Graphics Training):

شاید موشن گرافیک های توضیحی را بتوان همانند موشن گرافیک های آگهی دهنده دانست، با اندکی تفاوت! موشن گرافیک های آموزشی با هدف ارائه آموزش مطلبی به مخاطب ساخته می شوند. در موشن گرافیک های آموزشی، نقش  داستان کمرنگ تر است و تمرکز اصلی بر روی ارائه نکات آموزشی به کاربران است.

انواع موشن گرافیک بر اساس نحوه استفاده

نحوه استفاده از موشن گرافی هم تواند معیار خوبی برای تقسیم بندی موشن گرافیک ها باشد. در این تقسیم بندی ما در مورد ویدیو توضیحی، ویدیو بازاریابی محصولات، رابط های کاربری، آیکون ها، لوگو های متحرک، فیلم های کوتاه، عنوان های فیلم ها، ارائه ها، اینفوگرافیک ها، واقعیت مجازی، تصاویر گیف و برودکستینگ پرداخته ایم.

1. ویدیو توضیحی (Explanatory video):

ویدیو های توضیحی معمول ترین نوع استفاده از موشن گرافیک است و عمده هدف سفارش دهندگان ویدیو توضیحی تبلیغ یا توضیح در مورد یک محصول است. دلیل فراگیر شدن این مدل از ویدیو ها، کمتر توجه کردن مخاطبان به متن ها و کم شدن حوصله بازدید کنندگان است، در حال حاضر مردم ترجیح می دهند برای بررسی یا توضیح یک محصول، ویدیو ببینند.

ویدیو های توضیحی می تواند به عنوان راه ارتباطی بین مردم با محصول باشد.

2. بازاریابی محصولات (Product Marketing):

بازاریابی محصول از طریق ویدیو را می توانستیم در دسته ویدیو توضیحی قرار دهیم، علت جدا سازی این دسته از موشن گرافیک ها به دلیل جداسازی آن است. در بازاریابی ما به دنبال برند سازی هستیم در صورتی که در ویدیو های توضیحی در حال تلاش برای توضیح دادن یک محصول هستیم.

3. انیمیشن های محیط کاربری (User interface animations):

با توجه به رواج هر چه بیشتر موبایل ها و افزایش جستجو کاربران در وب، طراحی رابط کاربری بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. محصولی برای مخاطب جذاب و خاطره انگیز خواهد شد که بتواند طراحی بهتری داشته باشد. علاوه بر این طراحی خوب می تواند  باعث رواج یک اپلیکیشن یا نرم افزار شود.

این مدل از موشن گرافی می تواند  ارتباط بین گرافیست و برنامه نویس را بیشتر از قبل کند و هر دو طرف ماجرا درک بهتری از محصول نهایی داشته باشند.

4. آیکون ها (Icons):

روش دیگری که می تواند به رواج و بهبود عملکرد یک اپلیکیشن بیانجامد استفاده از آیکون هاست. امروزه علاوه بر کارکرد یک اپلیکیشن کاربران به جذابیت های بصری آن توجه می کنند. کاربران به خوبی تفاوت سایتی که از گرافیک و آیکون متحرک استفاده می کند را با سایتی که گرافیک خاصی ندارد، درک می کنند. با استفاده از فایل های SVG می توان انیمیشن های جذابی برای سایت و اپلکیشن خود ساخت بدون این که سرعت لود سایت یا اپلیکیشن پایین بیاید.

5. لوگو ها (Logos):

برای جذاب نشان دادن برند می توان از این مدل موشن گرافیک ها استفاده کرد. نشاطی که در لوگو های متحرک است با هیچ لوگوی ثابتی قابل مقایسه نیست!

برای ایده گرفتن می توانید از لوگو های موجود در سطح وب استفاده کرد.

6. فیلم های کوتاه (Short films):

برای ساخت فیلم های کوتا دو انتخاب پیش روی شماست، می توانید به سمت انیمیشن ها بروید و یا می توانید موشن گرافیک انتخاب کنید.

انیمیشن ها بیشتر به سمت شخصیت پردازی می رود و داستان در آن مشخص است. در موشن گرافیک ها شما با وجود این که به انیمیشن ها نزدیک هستید اما جان بخشی و شخصیت پردازی آن ها را از هم جدا می کند.

7. عنوان های فیلم و سریال (Movie and Serial Titles):

اگر بگوییم  یکی از پایه ها شکل گیری موشن گرافیک، عنوان های فیلم و سریال ها بوده است اغراق نکرده ایم. امروزه خیلی از  عنوان های فیلم ها و سریال های تلویزیونی با استفاده از موشن گرافیک ساخته می شود.

8. ارائه ها (Presentations):

اگر به دنبال ارائه چشم گیر و جذابی برای پایان نامه خود هستید، استفاده از موشن گرافیک در ارائه می تواند شما را تا حد قابل قبولی با دیگران متمایز کند. با استفاده از موشن گرافیک می توانید به نوشته ها حرکت داد، نمودار ها را مفهومی تر کرد. استفاده از موشن گرافیک در ارائه می تواند در انتقال بهتر مفاهیم به شما کمک کند.

9. اینفوگرافیک ها (Infographics):

با استفاده از موشن گرافیک می توانید در ایفوگرافیک های خود مطالب و موضوعاتی که بشتر مورد توجه شماست، برجسته کنید. حتا می توانید ترتیب خواندن را برای مخاطب مشخص کنید.

اینفوگرافیک های تعاملی از انیمیشن ها برای ارتباط پایدار تر استفاده می کنند.

10. برودکستینگ (Broadcasting):

گرافیک پخش یا برودکستینگ را به احتمال زیاد در اخبار های زیاد دیده اید و فقط اسم آن را نمی دانستید. گرافیک پخش دسته دیگری از موشن گرافیک ها هستند که توی اخبار و رویداد های ورزشی استفاده می شود.

زیرنویس های شبکه های زنده هم در این بخش قرار می گیرند

11. واقعیت مجازی (virtual reality):

واقعیت مجازی یعنی قرار گیری در محیطی کاملا مجازی و دیجیتال، با استفاده از موشن گرافیک می توان پویایی زیادی به محیط های سه بعدی داد. هر روز بیشتر از قبل از موشن گرافیک در تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده می شود. این مورد از انواع موشن گرافیک را می توان جداب ترین آن ها دانست.

12. گیف ها (Gifs):

یکی از انواع موشن گرافیک، تصاویر گیف هستند. البته عده ای موافق قرار دادن عکس های گیف در دسته موشن گرافی نیستند! فایل گیفی که به درستی طراحی شود، می تواند تمام وظایف یک موشن گرافیک را انجام دهد. گیف ها در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های به خوبی وایرال می شوند و دست به دست می چرخند.

مزیت های استفاده از  موشن گرافیک:

  • انتقال پیام و مفاهیم به بهترین وجه ممکن
  • تاثیر گذاری بیشتر بر مخاطب نسبت به دیگر روش ها
  • شما یک پخش کننده ویدیو بازاریابی می شوید.
  • هزینه بسیار کمتر نسبت به  تیزرهای واقعی با دوربین فیلمبرداری
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما بسیار کمک می کند.
  • باعث افزایش کیفیت آموزش می شود.

فاطمه فولادکار

نویسنده از: ۱۳۹۸-۰۵-۲۰

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر.
همواره در تلاش برای یادگیری و رشد و توسعه فردی ?

دیدگاه خود را بنویسید